Elke ochtend trek ik om half zeven mijn schoenen aan en schiet in mijn jas. Samen met mijn hond Tygo start ik de dag met een mindful wandeling van ongeveer 45 minuten in stilte. Ik ben hier mee begonnen toen ik herstellende was van mijn burn-out. Ik probeerde stilte in mijn hoofd te krijgen, dat voortdurend overvol en aan het malen was. Ik was met mijn lijf aan het wandelen maar met mijn hoofd heel ergens anders. Aandacht voor alles behalve voor mezelf.

Je hoofd maakt overuren.

Herken jij dit, het malen wat maar doorgaat? Je hoofd maakt overuren. Van alles bedenken wat je nog moet doen, denken aan wat je vergeten bent of wat je anders had moeten doen. Dat je in jouw ogen niet je best hebt gedaan. Zorgen maken om je kinderen, je partner, ouders, huisdieren, werk. Onzeker over jezelf. Doe ik het eigenlijk wel goed?

Hoe ga je wandelen met aandacht?

Ik heb geleerd hoe je dit anders aan kunt pakken. Hoe ga je wandelen met aandacht zodat je hoofd tot rust komt en opgeruimd voelt? Ik ga je 7 tips geven die jou gaan helpen om te leren wandelen met aandacht. Door gebruik te maken van je zintuigen waardoor je verbinding maakt met jezelf en de natuur. “Zijn” in het moment, in het hier en nu.

  1. Mobiel en mp3 speler: voorop staat dat je je mobiel thuis laat of uitzet ( ja, echt waar). Je gaat in stilte wandelen dus laat ook je mp3 speler lekker op tafel liggen.
  2. Ademhaling: op het moment dat je de deur uitstapt, adem je de frisse lucht in. Adem eens drie keer achter elkaar vanuit je buik diep in en uit door je neus. Je kunt ook nog tegen zelf zeggen: “hm lekker”. Dat doe ik nl elke dag, werkt voor een positieve mindset)!
  3. Zien: probeer tijdens het wandelen naar de sterren, de maan, de zon, de wolken te kijken. Welke vorm hebben ze, hoeveel licht geven ze of hoeveel beweging zit er in de lucht. Kijk naar de struiken, bomen, vogels en insecten. Zie hoe de natuur zijn werk doet. Welke takken hebben al knoppen, zijn er bloemen. Waar zijn de vogels mee bezig.
  4. Voelen: hoeveel warmte geeft de zon, en voel ook heel bewust als er een wolk voor zit. En kun jij de energie van de maan misschien voelen? Sta eens stil, sluit je ogen en voel… Voel de regen en de wind. Regen is meestal minder leuk om in te wandelen. Alhoewel dit ook heel verfrissend kan zijn.
  5. Horen: luister naar de vogels, die zo mooi fluiten, zingen en aan het werk zijn. Hoor het ruisen van de bomen, het riet en wellicht voor jou de zee als je hier vlakbij woont. Luister ook naar bijv. geluiden van mensen en het verkeer. Alleen aanhoren, en verder niets van vinden.
  6. Ruiken: de frisse lucht die je inademt, hoe ruikt het vers gemaaid gras, pas gezaagd hout. De bloemen die je tegenkomt. De geur van vers gebakken brood bij de bakker waar je misschien langs loopt. Of de geur van koeienmest (niet lekker maar hoort er ook bij).
  7. Proeven: nu denk je natuurlijk proeven? Wat dan? Wat dacht je van de regendruppels, wellicht kruiden, of ik “proef” de lente.

 Gewoon eens proberen.

Ik weet ook wel dat dit allemaal echt niet in een keer lukt hoor. Ook ik ben heel vaak afgedwaald naar de piekermodus. Als je gedachten afdwalen, breng ze dan weer rustig terug naar het nu. Zonder hierover te oordelen voor jezelf. Het vraagt wat oefening maar je zult merken dat dit echt ervoor zorgt dat je rust en ruimte in je hoofd hebt.

En natuurlijk, argumenten zijn er ook: te vroeg, te moe, geen tijd voor, ik moet werken, jij hebt makkelijk praten. Ik kan je vertellen, ik ken ze allemaal….van mezelf. En toch als je écht wilt, dan kun je het ook en lukt het je ook. Gewoon eens proberen. Het is een investering in jezelf, in jouw gezondheid.

Het hoeft natuurlijk niet perse een ochtendwandeling te zijn zoals ik dit doe. Je kunt het op elk moment toepassen. Lopend van je werk of station naar huis of uit de supermarkt naar je auto toe. En dit hoeft ook niet zo lang te zijn.  Het gaat om de mindset: jouw aandacht in het hier en nu.

Want hoe fijn is dat, rust in je hoofd en lijf. Zeker in deze bijzondere tijd waarin we nu leven. Investeer in jezelf en gebruik deze tips om te wandelen met aandacht voor jezelf en al het mooie om je heen. Ik weet zeker dat je hier de vruchten van zult plukken.

Je mag mij laten weten hoe het gaat. Heb je nog vragen, stel ze gerust.

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Contact opnemen

Stuur mij een mail en ik kom zo snel mogelijk bij u terug!

Wordt verstuurd

©2022 YIN bij Dewali

Algemene Voorwaarden

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?