Zo ineens kwam vorige week vrijdag Covid op mijn pad (net als bij zovelen). Een bijzondere week heb ik achter de rug: hoge koorts, geen koorts, dan weer wel, buikgriep zo snel als het zich aandiende was dat ook weer over. Heftige transpiratie waarbij ik mijn bed uitdrijf…ken je dat gevoel? Spierpijn van mijn kruin tot mijn vingers tot mijn tenen. En nu….een week verder, dan wel koortsvrij en mijn hoofd vol snot wat er nog niet echt uitkomt.

Inmiddels snap ik dat mijn lijf op haar eigen tempo het pad volgt tot aanmaak van antistoffen en vernieuwing. En zij daar alle tijd voor neemt, meer dan mijn ego had bedacht (zucht…daarbij komt een oud patroon van mij naar boven). En mag ik alles loslaten en vertrouwen op het proces. Hoe ondersteun ik mezelf hierin? Dat wil ik graag met jullie delen. Want het zou zomaar kunnen zijn dat jij deze tips ook kunt gebruiken.

Nu ik voel dat mijn hoofd vol zit met snot (beetje grof…maar wel duidelijk) gebruik ik SRL gelei van VSM welke ik ‘ s avonds aanbreng op mijn voorhoofd en bijholtes. Daarnaast op mijn borst en op mijn rug ter hoogte van mijn longen (dit laatste is een eervolle taak van Jack). Deze gelei zorgt voor een betere doorbloeding wat in mijn geval ervoor zorgt ik ‘s morgens mijn neus voel kriebelen en al snel de eerste tissues nodig heb. Daarnaast kan ik beter ophoesten. Wel zo prettig.

YIN Yoga houdingen inzetten om de pijn in mijn lijf te verzachten. En ook ervoor te zorgen dat mijn hart/long gebied niet verkrampt door het hoesten en de spierpijn. Geen mooi uitziende yogahoudingen maar liefdevol passend bij wat ik kan op dat moment. Een eenvoudige Twisted roots geeft mij al zoveel ruimte als ik deze houding een aantal keren per dag aanneem. Ook heel fijn voor mijn rug die toch al zoveel heeft te lijden van het liggen in bed en hangen op de bank. En daarbij (in mijn geval) mijn onderrug gekoppeld aan starrigheid…..omdat ik mezelf de ruimte niet gun om te herstellen.

Ademhaling en vertrouwen, zo’n wezenlijk belangrijke combinatie. Rustig blijven ademhalen, inademend door mijn neus (ook al is dit lastig) mijn buik bol makend. Uitademend door mijn neus, trek ik mijn buik in, trek ik mijn navel in. Rustig blijven herhalen, lief zijn voor mezelf en niet oordelen als het even niet lukt. Want dat is oké, er is immers geen goed of fout. Daarmee kom ik ook bij het vertrouwen. Vertrouwen in mezelf dat het goedkomt, dat mijn lijf dit aankan. Dat klinkt misschien gek maar als ik in de angst raak ga ik sneller en hoger ademhalen. Adem ik niet volledig in en uit wat juist averechts werkt op mijn longen. Herken je dit bij jezelf?

Mijn longen die deze zuurstof nodig hebben. Ook de buitenlucht. Dus ga ik naar buiten en snuif de frisse lucht op en laat mijn longen deze zuurstof opnemen. Zodat ik op krachten kan komen, mijn accu weer op kan laden. Zelfgemaakte gemberthee kan mij hierbij ondersteunen. Gember is een echte energiebooster. Een pan water 10 min koken met daarin ongeveer 5 schijven verse gemberwortel. Daarna lekker warm opdrinken en de rest verdelen over de dag. Niet in de avond opdrinken want dan kan dit nog wel eens ten koste gaan van je nachtrust welke je toch al zo hard nodig hebt om te herstellen.

Naast al deze tips/handvatten zet ik ook veelvuldig voor mezelf de essentiële oliën in. Ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van natuurlijke producten. Maar laat ik eerlijk zijn: soms heb je de paracetamol gewoon even nodig bij de knallende hoofdpijn. Of die neusspray die net even meer verlichting geeft in je hoofd. En dat is ook helemaal niet erg. Voor mijzelf is de les: niet forceren maar accepteren. Mijn lijf de tijd geven om te herstellen, antistoffen aanmaken en te vernieuwen. Wat is de praktijk betekent dat ik alles even los dien te laten, er niet kan zijn voor anderen. Het dient zich niet voor niets aan, ik mag er weer van leren en Zijn in het moment.

Ik hoop dat jij iets hebt aan deze tips/handvatten. Ik heb het opgeschreven vanuit mijn eigen beleving wetend dat dit wellicht niet bij iedereen zo werkt. En ik zal dan ook niet beweren dat dit de oplossingen zijn. Wat ik wel weet is dat deze tips jou en anderen zeker kunnen ondersteunen en aanzetten tot zelfherstel eventueel met extra hulp van buitenaf. Kijk, zoek en voel wat past bij jou. En heb vertrouwen in jezelf en in jouw lijf. Dat is de eerste stap naar herstel.

 

Liefs Tanja

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Contact opnemen

Stuur mij een mail en ik kom zo snel mogelijk bij u terug!

Wordt verstuurd

©2022 YIN bij Dewali

Algemene Voorwaarden

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?